Home, Contact, Artikelen

De zeilwebsite van Ans Steers en Tom Zijlstra

Zeilwebsite? Nou ja, er staan ook nog heel wat andere dingen in. Want het devies is:

"Nulla dies sine linea"

Deze website werd gestart op

21 september 206 te Andel (NB)

Laatste update: 16 maart 2014

Naar het dagelijks weblog:

Klik op het bootstempel en lees

het laatste verslag.

© Copyright: Tom Zijlstra

Deel 1: Lucas scholier

Deel 2: Lucas student

Deel 3: Lucas dokter

Hierboven staan de covers van de delen 1 'Lucas scholier', 2 'Lucas student' en 3 'Lucas dokter' van mijn romancyclus 'Soms priemt een lichtstraal'. De boeken kwamen uit in 2013 en zijn te koop in de boekhandels en online. Klik op de coverfoto's hierboven voor informatie. Deel 3 'Lucas dokter' is nu nog alleen als E-book verkrijgbaar bij Woordstroom. In de herfst van 2014 komt de papieren boekversie uit.

Het aktuele Reislogboek, de aktuele routekaart en het aktuele fotoboek worden

vrijwel dagelijks bijgehouden

Gorinchem

Onze boot overwintert in Marina di Ragusa, SiciliŽ (rode pijl)

Sinds 27 september 2012 lag onze boot in de marina van Aghíos Nikoláos op Kreta. Onze winterplek. Zelf gingen we voor een halfjaar terug naar Gorcum. Eind maart keerden we terug naar Kreta. De boot moest op de wal en er waren een hoop klussen te doen. Vanaf eind april 2013 waren we weer in Holland voor mijn boek. De boot bleef twee maanden op het droge staan om eens goed uit te drogen. Op 2 mei kwam deel 1 van mijn boek uit en op 1 juni verscheen de 2e druk!

Op 21 juni 2013 keerden we terug aan boord en deden de laatste klussen. Ondanks de harde meltemi wisten we op 11 juli uit Aghios N. weg te komen en gingen langzaam op weg naar Ragusa in het zuiden van Sicilië, voor de komende winter. Daar kwamen we in de eerste helft van september aan en maakten het schip winterklaar. Op 18 september 2013 vlogen we voor de winter naar Holland. Op 13 november 2013 kwam deel 2 van mijn romancyclus uit.nu werk ik hard aan de 3e deel. Op 15 april 2014 willen we terugvliegen naar Sicilië en ons inschepen.

Het weer in Europa en op de oceaan

Isobaren en fronten op zondag 20-04-2014, 12.00 UTC (bron: Meteoconsult.fr)

Weer in Marina di Ragusa, Zuid-Sicilië

11o

Bf 4-6

1.1 m

Click to get your own widget

Website van de

maand!

Januari

2008

Websites van meer dan honderd andere vertrekkers vind je in de Jachtclub van het blad Zeilen.

Ons en andere vertrekkers vind je ook op de Ziltewereldkaart van het online maandblad voor zeilers Zilt.

Weblogs van zeilers zijn er ook op de Zeilen.Startpagina

Wie we zijn?

Foto gemaakt met de zelfontspanner, zomer 2008 ergens in een haven in de Middellandse Zee

We heten Ans Steers en Tom Zijlstra. In 2002 leerden we elkaar (opnieuw) kennen. Opnieuw, want onze allereerste ontmoeting dateert van 1992, toen Tom in het Gorinchems Beatrixziekenhuis de kunstmanifestatie BRAIN/Internal Affairs organiseerde. Ans was vrijwilliger bij dat project. Maar ieder was met een ander getrouwd, dus dat werd niets. In later jaren zijn we elk gescheiden, kwamen elkaar in 2002 weer tegen en zijn in 2004 met elkaar getrouwd. Toen woonden we in Deil (Gld) maar in oktober 2005 hebben we ons huis verkocht. Want...we wilden een droom realiseren. We woonden daarna tijdelijk in een (huur)appartement in De Oude Silo in Andel (bij Woudrichem) aan het water, de Andelse Maas.

De droom is om samen door de wereld te zwerven. We zijn de trotse eigenaren van een mooi zeiljacht, genaamd Dulce. Met die boot varen we voor langere tijd de wereld in. In beginsel eromheen. Maar in elk geval willen we de rest van ons leven geen haast of stress meer hebben. Dat hebben we genoeg gehad.

Tegenslag
Toch hadden we in de voorbereidingsfase nogal wat tegenslag (en stress). Eind oktober 2006 bleek de kielconstructie van ons schip ondeugdelijk te zijn! Over de weg werd Dulce in maart naar de fabriek van Jeanneau in Frankrijk gebracht en daar onder garantie gerepareerd. Bij terugkeer na vijf weken bleek tot onze verbijstering dat ze in Frankrijk ons teakdek met een hogedrukspuit hadden schoongespoten... en geruïneerd. De reparatie daarvan leverde opnieuw vertraging op. Ons plan was aanvankelijk om medio mei 2007 te vertrekken maar door alle tegenslag vertrokken we pas eind juni uit Andel.
We verbleven daarna een paar dagen in Gorinchem om afscheid te nemen van de familie. Voor de laatste klussen waren we begin juli bij onze jachtwerf in Numansdorp, toen er bericht kwam dat de moeder van Ans dezer dagen een plek in een verzorgingshuis zal krijgen. Opnieuw vertraging! We moesten eerst haar kamer inrichten, haar spullen sorteren en haar huis voor een deel leegruimen. Tenslotte konden we op zondag 15 juli vertrekken.

Ons zeiljacht Dulce in 2006 voor een proeftocht op weg door Het Kanaal naar het zuiden

Samen de wijde wereld in

Zomer 2004: samen gefotografeerd tijdens een overtocht over het Kattegat, van GŲteborg naar het eiland Laeso

Deze website is bedoeld om familie, vrienden en andere belangstellenden op de hoogte te houden van ons wedervaren, van waar we zijn in de wereld en wat we hebben meegemaakt. Het verslag van onze voorbereidingen vanaf september 2006 vind je in het Logboek vooraf. Onze belevenissen kun je volgen in de Reislogboeken (klik voor het laatste nieuws op het actuele Reislogboek)  We proberen dat zo goed mogelijk up-to-date te houden, maar we zijn afhankelijk van de Internet-mogelijkheden onderweg. Die kunnen wel eens tegenvallen.

De verhalen van onze eerdere tochten staan in Zeilverhalen. Kijk voor foto´s van vroeger en nu in het Fotoboek. Om te zien waar we zijn en waar we waren: Kaarten & Plekken Daar vind je de coördinaten van al onze ligplaatsen in havens en ankerplekken. Als je die invoert met kopiëren/plakken in Google Earth of Google Maps, dan vlieg je er met een spectaculaire bocht naar toe.

En....je kunt ons berichten, groeten, nieuwtjes, reacties en commentaren sturen. Die kun je plaatsen in ons Gastenboek.
Het gastenboek is openbaar. Iedereen kan het lezen. Als je ons persoonlijk wilt bereiken, klik dan hier op het item Contact. Daar vind je ook de adressen van websites van andere vertrekkers, die we onderweg ontmoeten.

Weet je een hele mooie plek voor ons, een gezellige haven of een schilderachtige ankerplek? Of wil je ons waarschuwen voor een slechte plek, een peperdure of onvriendelijke haven, een plek waar vaak gestolen wordt, enzovoorts? We stellen het erg op prijs als je dat ook in het Gastenboek meldt. We plaatsen die meldingen in de rubriek Mooie plekken, slechte plekken.

Ans Steers

Zomer 2003: Ans rust uit voor het Nessie Museum, Loch Ness, Schotland, op onze tocht door het Caledonisch Kanaal en om Schotland

Geboren in Gorinchem op de Nieuwe Hoven op 16 maart 1950. Ik heb mijn hele leven in Gorcum gewoond, tot begin 2004, toen ik met Tom in Deil ging wonen. Ik werkte vanaf 1989 in het BeatrixziekenhuisSinds 1997 werkte ik op de Afdeling Opname waar ik o.m. de operatieplanning deed voor de gynaecologen en de chirurgen. Dat was een behoorlijke stress-baan, mag ik zeggen, want je kon nooit iedereen tevreden stellen.

Uit mijn eerder huwelijk heb ik 3 kinderen: Barbara (1972), Derrick (1976) en Tessa (1981). En 5 kleinkinderen: Jordin (1997), Nikita (1999), Esri (2005), Liam (2006) en Caelan (2009)

Zeilen deed ik nooit eerder! Slecht weer vind ik erg vervelend, soms knijp ik hem behoorlijk, maar je kunt het niet altijd vermijden. Ik houd erg van koken en experimenteren met nieuwe recepten. Aan boord ga ik tijdens onze komende reizen proberen verse vis (die Tom moet vangen) klaar te maken en verse kruiden in bakjes te kweken (preventie van "scheurbuik") Lezen doe ik graag en mijn favoriete muziek beluisteren: Franse chansons en Portugese fado-muziek. En Dulce Pontes, naar wie ons schip is genoemd? Die vond ik altijd al erg goed!

Tom Zijlstra

Zomer 2005: IJsselmeer

Geboren in Leeuwarden op 25 april 1947. Middelbare school in Breda, geneeskunde in Utrecht. Begonnen als afdelingsarts op het Willem Arntsz Huis in Utrecht, vervolgens huisarts bij JAC Utrecht, tropendokter (Angola), verslavingsarts/coördinator van het CAD-Drugteam in Utrecht en daarna zo'n 20 jaar directeur/bestuurder van ziekenhuizen in resp. Utrecht (het toenmalig Ziekenhuis Oudenrijn,waar ik vier jaar adjunct-directeur was), 13 jaar in het Beatrixziekenhuis te Gorinchem (t/m de formatie van de huidige Rivas Zorggroep en 3,5 jaar in Medisch Spectrum Twente te Enschede. Tussendoor kort directeur van het Nat. Ziekenhuisinstituut (NZi) en de opvolger ervan, Prismant in Utrecht. Aan het eind van mijn loopbaan was ik nog een paar jaar headhunter en consultant met mijn eigen bedrijfje Tychè Consult (genoemd naar mijn vorig schip) In die tijd was ik ondermeer ruim een jaar interim directeur/bestuurder van STG/Health Management Forum in Leiden.

Vanaf 1979 woonde ik in het Betuwedorpje Deil langs het riviertje De Linge. Uit 2 eerdere huwelijken heb ik 3 kinderen: Floortje (1978), Rommert (1987) en Bas (1990). Eind april 2010 werd ik voor het eerst grootvader. Floor kreeg met haar vriend Pijke een zoon, ze noemden hem Thijs Thomas. In mei 2012 kregen ze een dochter, Lisa.

In 1996 ben ik zomaar opeens hopeloos verslingerd geraakt aan de zeilerij en in september van dat jaar kocht ik mijn eerste schip, een Gib´sea 352 (Fairview), later vervangen door een Dufour 39 CC (Tychè) en in 2002 door ons huidig schip Dulce, een Jeanneau Sun Odyssey 43 DS.
Waardoor ontvlamt zo´n passie? Kijk in het eerste segment van de rubriek met Zeilverhalen. Maar ik heb overigens niet het gevoel dat de zaak daarmee verklaard is. Misschien kom ik er de komende jaren wel achter.

Van oktober 2011 tot oktober 2012 schreef ik een romantrilogie met de titel 'Soms priemt een lichtstraal'. Deel 1 ('Lucas scholier') kwam in mei 2013 uit. Af en toe ben ik nog beschikbaar voor interessante korte advies- of interim-opdrachten. Dan vliegen we voor die tijd terug naar Nederland. Potentiële opdrachtgevers kunnen mij rechtsstreeks benaderen (zie onder Contact of op mijn Curriculum Vitae, dat u via bijgaande knop kunt downloaden)

Ans en Tom

Voorjaar 2004: zij coquilles, hij oesters, in Ostende

Niet lang na onze nieuwe kennismaking in 2002 hebben we afgesproken om samen ooit de wereld rond te zeilen. Ter voorbereiding zeilden we met onze Dulce naar Denemarken (2002), naar de Kanaaleilanden en rond Schotland (2003), naar Bornholm en door het Götakanaal in Zweden (2004), naar Noorwegen (2005) en naar Spanje en Portugal (2006) Al die avonturen vind je in de rubriek Zeilverhalen

Vanaf eind juni 2007 wonen we op ons schip.
Voor hoe lang? Dat zien we nog wel. Wel komen we minstens één keer per jaar per vliegtuig voor een aantal weken terug, waarschijnlijk met de feestdagen eind december. Om oma Steers, kinderen, kleinkinderen en vrienden te zien en om een aantal zakelijke beslommeringen te regelen.