sailing-dulce.nl

Logboek vooraf 2006 (Andel)

Weekend in Gorinchem

We passen maar net in de Gorcumse sluis
We passen maar net in de Gorcumse sluis

 Direct naar

 het laatste

 verslag

 

Donderdag 21-09-2006

Deze week begin ik met mijn weblog. Het moet een uniek verslag gaan worden van onze reis, onze voorbereidingen, belevenissen en mogelijk ook hoe we erop terugkijken, als we ooit weer aan de wal gaan wonen. Ik hoop dat dat moment nog héél erg ver van ons af is.

 

Dit weekend voeren we met Dulce van ons tijdelijk huurflatje in het appartementencomplex De Oude Silo (een verbouwde graansilo) in het dorp Andel naar Gorinchem, de stad waar Ans geboren is (en iedereen kent) en waar ik 13 jaar gewerkt heb. Gezellig, dus. Passen en meten in de sluis, want die is 4.40 meter breed en wij 4.20 meter. Bezoek gehad van Corina, collega van Ans op de Opnameafdeling, en haar man Berry. Later kwamen Ans´dochters Barbara (met 2 van haar 3 kinderen) en Tessa, de laatste met haar vriend Jeffrey. ´s Avonds samen romantisch getafeld in Ristorante Roma aan de Havendijk (Dolcetto!) en afgezakt op het terras van de Hoofdwacht en Café De Knijp (met eigenaar Daan) Voor 4 foto´s klikhier.

Reisje op de Rijn

Op het zonnedek van de Prinses Juliana
Op het zonnedek van de Prinses Juliana

Zaterdag 07-10-2006

Twee weken geleden heb ik de zeilen van boord gehaald en beneden in de kelderbox van onze flat gelegd. Binnenkort breng ik ze naar de zeilmaker voor schoonmaak en contrôle.


Afgelopen week deden we een Rijn/Moezel-cruise. Dat klinkt wat belegen, we waren dan ook de jongste passagiers aan boord. Maar er was een bijzondere reden voor deze cruise. Ans' zoonDerrick is namelijk hotelmanager op de Prinses Juliana (foto hierbij en een andere hier). Hij en zijn vrouw Kate leven in het seizoen aan boord en sedert jl. juni is ook hun eerste kind Liam van de partij. Ans was uiteraard veel bij het nieuwe kleinkind en ik bracht veel tijd door in de stuurhut. En soms - zie foto hier - zaten ze daar allemaal!

Afscheid van mijn directiewerkgroep

Herman aan het roer van Dulce in de Dordtse Kil
Herman aan het roer van Dulce in de Dordtse Kil

Woensdag 18-10-2006

Vorige week heb ik grootzeil en genua naar zeilmaker Simon den Boer in Numansdorp gebracht ter contrôle en reiniging.

Afgelopen weekend namen we met een sfeervolle bijeenkomst in Kasteel Ter Worm te Heerlen afscheid van Medi 1, de werkgroep van 10 medisch-directeuren van ziekenhuizen, bijna 20 jaar geleden mede door mij opgericht. Voor een foto klik hier. Het is al die tijd een dierbare club geweest, waarin we veel lief en leed, successen en frustraties, met elkaar deelden in die wondere, vaak hachelijke ziekenhuiswereld. Het afscheid nemen viel me toch moeilijker dan ik verwachtte. De meeste leden en hun partners zal ik waarschijnlijk niet meer zien. Maar kom, de wending in mijn leven heb ik zelf gewild en ieder keer als ik hun verhalen hoor over het veelvoud van problemen in de zorg, dan ben ik - eerlijk gezegd - toch erg blij dat ik eruit ben!

Gisteren heb ik samen met mijn vriend Herman Ursinus ons scheepje van Andel naar Jachtwerf Numansdorp gevaren (zie foto boven en hier) Vanmorgen is ze winterklaar gemaakt en vanmiddag stond ze al op de wal. Alleen hadden Lowy en Fons een zorgelijk bericht: toen Dulce in de kraan hing leek het of de kiel een beetje los zat. Uitwendig was er niks te zien, maar we moeten in elk geval de kielbouten controleren.

Bas Jan Ader

Bas Jan Ader in een  filmpje over vallen
Bas Jan Ader in een filmpje over vallen

Vrijdag 20-10-2006

Vanavond schreef ik een stukje over de kunstenaar Bas Jan Ader, die in 1975 spoorloos op de Atlantische Oceaan verdween. Je kunt het lezen in de rubriek Beschouwingen > 20-10-2006

Klussenlijst

Dulce op de wal in Numansdorp
Dulce op de wal in Numansdorp

Donderdag 26-10-2006

Vandaag op de jachtwerf in Numansdorp geweest. Dulce staat keurig op de wal op hetzelfde, beschutte plekje achter de loods, waar ze vorig jaar ook stond (foto hiernaast en hier) De motor heeft tevoren nog een beurt gehad.
Afgelopen weekend heb ik een klussenlijst gemaakt met 25 punten, die ik vandaag met Lowy heb doorgenomen. De lijst bestaat uit reparaties, onderhoud en projecten.
De reparaties: nieuw dekluikje boven het aanrecht (werd afgescheurd bij klapgijp), verbogen scepter, aantal lekkages, kapotte kuipspeaker, en natuurlijk onderzoek naar de kiel.
De belangrijkste projecten:

- een extra dieseltank. De bestaande tank heeft 200 liter, waarmee je zo´n 400 mijl kan varen. Bij de tegenvallers op de oversteken naar Noorwegen (tegenwind) en Biscaje (geen wind) heb ik ieder keer zorgelijk zitten cijferen of ik genoeg brandstof zou hebben. Uiteindelijk viel het mee (ik had ook nog 40 liter in jerrycans, die ik niet gebruikt heb) maar het geeft toch een veel veiliger gevoel als je nog een extra tank van zo´n 100 - 150 liter hebt. Er is onder de kajuitvloer nog een fors leeg compartiment beschikbaar, waar de tank ingebouwd kan worden.

- een was-/droogcombinatie. Meer omstreden dan het vorige project, in veel jachthavens heb je immers wasmachines. Maar Ans staat er op - en het is al mooi dat ze zo gek is om met mij op wereldreis te gaan, dus moet ik de zaak niet teveel onder druk zetten. Het is overigens wél een ingreep: mogelijk moeten we één van de toegangen tot de achterhut opofferen.

- een bimini: onze ervaringen in Spanje en Portugal wezen uit dat een zonnetent beslist geen luxe is.

- een buitenspeaker voor de marifoon. Wordt in drukke gebieden node gemist

Verder twijfel ik nog over een vuilwatertank. We zoeken uit of er achter één van beide toiletten gemakkelijk en goedkoop een geplaatst kan worden. Er komen steeds meer gebieden waar een vuilwatertank verplicht is.
En ik twijfel over zonnepanelen. Het is relatief gemakkelijk ze te installeren, omdat de meeste bedrading door Jeanneau al voorbereid is. Vooralsnog geen hoge prioriteit.
Voor het overige gaat het om kleinere dingen, zoals het toegankelijk maken van  een loze ruimte onder het vloertje bij de kaartentafel, een wegneembare satelliet-TV antenne, steunlatten voor de boekenplanken (nu vallen ze er iedere keer uit, als we te scheef hangen), 30 meter extra ankerketting en het inkorten van de spinnakerboom, zodat hij als fokkeloet gebruikt kan worden.

Arthrose

Numansdorp. Matjas op de wal, erachter na het gele bootje Dulce
Numansdorp. Matjas op de wal, erachter na het gele bootje Dulce

Dinsdag 07-11-2006

Vandaag ernstig geschrokken: uit een MRI-onderzoek, vorige week verricht, blijkt dat Ans last heeft van beginnende arthrose aan haar rechterschoudergewricht. Ze heeft er al jaren toenemend last van, met pijn en hinder bij het slapen. Ook aan boord is ze gehandicapt. Maar we redden ons altijd wel. De laatste maanden wordt het erger en met het oog op onze reis hebben we het probleem eens goed laten onderzoeken. Nu op zoek naar een remedie.
Ik was juist bij Lowy op de werf, toen ze belde. Even leek het of we onze plannen zouden moeten bijstellen, maar dat is vooralsnog al te somber.

Een verrassing: Matjas, de supersnelle J33 van zeilvriend Pieter de Kort staat naast onze Dulce op de wal (er staat een klein bootje tussen, foto hierboven en hier)
Ondertussen heeft de timmerman de eerste klussen aan boord af: een vak onder de vloer van het sitje bij de kaartentafel toegankelijk gemaakt. Ik kan het goed gebruiken voor b.v. de hele set Imray zeekaarten, pakken printpapier e.d. Ook de steunlatten voor de boekenplanken zijn klaar.
Met Lowy gepraat over de extra dieseltank, die zou moeten fungeren als dagtank. Dan kan er ook mooi een extra brandstoffilter tussen de hoofdtank en deze dagtank geplaatst worden, van belang in gebieden, waar je riskeert vervuilde diesel te tanken. Al peinzend vonden we een goede optie aan stuurboord, direct naast de motor. Voor de was-/droogmachine zou ik toch al één van de toegangen naar de achterhut opofferen, te weten die aan stuurboord, die bij de kombuis uitkomt. Onder de wasmachine kunnen we - lijkt het - vrij gemakkelijk een dagtank van voldoende formaat kwijt. De ruimte in de bilge, die we aanvankelijk voor de extra tank in ons hoofd hadden, is dan weer beschikbaar voor een generator. We laten het idee even bezinken, maar het lijkt goed.


Afgelopen zaterdagavond waren we in Vijfhuizen op bezoek bij mijn broer Wiebe en zijn vrouw Marina, in 2004 onze gasten op de tocht naar Zweden. Heerlijk sushi gegeten in een Japans restaurant vlakbij. Wiebe grossiert in CD´s, zoals ik in boeken. Allebei hamsters...soms weten we niet of we een CD (Wiebe) of een boek (ik) al hebben. Wiebe maakte deze foto met een mobiele telefoon.  Terug naar boven

Remedie

Ans in ons flatje in De Oude Silo in Andel
Ans in ons flatje in De Oude Silo in Andel

Vrijdag 10-11-2006

Deze week kreeg Ans twee injecties met corticosteroïden in haar rechter schoudergewricht. Die helpen goed tegen de pijn. Volgende week krijgt ze de laatste injectie. Verder is ze begonnen met fysiotherapie en is vol goede moed (foto hiernaast en hier)
En..iedereen riep: Glucosamine! Nu ben ik een scepticus m.b.t. zaken als homeopathie, natuurgeneeswijzen, e.d. Maar je merkt toch dat je denkt: baat het niet, dan schaadt het niet, proberen maar. Glucosamine speelt een rol bij de aanmaak van gewrichtskraakbeen, zo luidt de redenering. In elk geval heb ik een grote pot gekocht.

Verder heb ik gewerkt aan de website. Over de map Routekaarten was ik ontevreden. De kaart met de route naar Spanje en Portugal van afgelopen zomer, was een ingescande kaart, waarop met rode stift de route was getekend. Niet mooi. Vandaag vond ik op Internet gratis software om zelf kaarten aan te maken: MapCreator Met behulp van Paint kun je er vervolgens zelf een route in tekenen. Dat blijkt prima te werken!

Verder heb ik ons areaal aan gereedschappen uitgebreid met een accuschroevendraaier, die je goedkoop bij de Aldi kon kopen.

Robinson Jeffers

Omslag van The Selected Poetry van Robinson Jeffers
Omslag van The Selected Poetry van Robinson Jeffers

Zaterdag 11-11-2006

In 2003, tijdens onze tocht om Schotland, las ik de Amerikaanse dichter Robinson Jeffers (1887 - 1962) Treffend én ontroerend was het feit dat een aantal van zijn gedichten handelen over die ruige, winderige eilanden ten westen van Schotland, het gebied dat we toen juist doorkruisten. Ik heb in mijn rubriek Zeilverhalen beloofd er op terug te komen. Vandaag loste ik die belofte in. Het stuk staat in de rubriek Beschouwingen

Schade aan de kiel

Fons (l) en Lowy onderzoeken de kiel
Fons (l) en Lowy onderzoeken de kiel

Maandag 13-11-2006

Aan het begin van de middag belde Lowy of ik even tijd had. Hij en Fons hadden de boot in de kraan gehangen om de kiel te onderzoeken. Ik ben er meteen naartoe gereden en behoorlijk geschrokken. Er zat inderdaad heel wat beweging in de kiel! (zie foto hierbij en hier) We onderzoeken de zaak van binnen (foto hier) Daar waren er scheurtjes zichtbaar in het polyester van de scheepshuid, bij de voorste kielbouten. Beneden aan de voorkant van de kiel, onderaan de bulb, was de verf eraf en zag je roest. Ik moet dus toch ergens behoorlijk tegenaan gezeten hebben. Maar wanneer? Ik herinner me dat Freek en ik op de terugweg vastliepen bij het uitvaren van de sluis in Honfleur. Het was laag water en de Reeds adviseert om dan dicht langs de oostelijke wal te varen, daar is het het diepst. Toch liep ik meteen aan de grond. Met achteruit varen kreeg ik de boot weer vlot. Er waren twee andere jachten in de sluis, die meer het midden hielden toen ze zagen dat ik vast zat, me voorbij voeren en vervolgens zelf even verderop aan de grond liepen. Zou het toen geweest zijn?

In elk geval is het een forse tegenvaller. De kiel zal eraf moeten, het is niet een kwestie van "even de kielbouten aandraaien". De mast moet eraf en de boot moet de loods in. Een polyester-reparatie zit er ook wel in, zo te zien. Vanmiddag heb ik de tussenpersoon van de verzekering gebeld. Hij zal de melding doorgeven en verwacht dat ze een onafhankelijke schade-expert zullen sturen.

Expert, kapper (en een opdracht?)

Wapen van Deil
Wapen van Deil

Vrijdag 17-11-2006

Inmiddels heeft de verzekering een expert aangewezen. Gelukkig hebben ze een betrouwbaar bureau in de arm genomen: Den Drijver Experts BV in Weesp. Voor de volgende week wordt er een afspraak gemaakt.
Intussen heeft Lowy een offerte gemaakt. Het bedrag durf ik hier niet te noemen.

Vandaag ben ik na drie maanden weer een keer naar de kapper geweest. Mijn oude kapper in Deil, Gerdinus Vroon. Aanbevolen, overigens! (Bij dit stukje staat het wapen van de vroegere gemeente Deil, dat een koe en een paard toont)
De reden om mijn uiterlijk te civiliseren is dat er nu toch opeens een kans ontstaat voor een interim-opdracht gedurende 3 tot 5 maanden, voor 2 - 3 dagen in de week. Zou nét passen en het is natuurlijk wel prettig om, gelet op de problemen met de kiel, een centje achter de hand te hebben. A.s woensdag moet ik voor een gesprek naar Eindhoven. Maar er zijn wel twee concurrenten. Spannende week, volgende week!

page loading