sailing-dulce.nl

Direct naar

het laatste

verslag

Tijdens de laatste dagen van onze tocht naar Kreta, onze winterplek, lagen we enkele dagen voor anker, niet ver van het vroegere melaatseneiland Spinalonga. Een plek, geladen met geschiedenis en drama, waar ik een paar maal in mijn leven geweest ben. Een plek ook, die je niet gauw vergeet. Oorspronkelijk was het overigens geen eiland. Het zat vast aan het grote schiereiland Kolokitha. De Venetiaanse heersers groeven in 1526 een doorgang voor de zee, zodat het eiland beter verdedigbaar werd. Nog altijd is die passage te ondiep voor zeiljachten. De Venetianen versterkten het eiland met zware fortificaties, die werden gebouwd op de resten van een akropolis uit de oudheid. Mogelijk waren het overblijfselen van de antieke stad Olous.

Ik heb eerder over Spinalonga geschreven (gebruik de zoekfunctie. onderaan in het linkermenu)

AyŪos NikolŠos (5)

De Egyptische stootwillen ter weerszijden van de windvaanstuurautomaat met zijn eigen (blauwe) stootwil. Het ensemble doet ergens aan denken

Maandag 01-10-2012

Gisteravond ouzo op het terras van koffiehuis 'Asteria', eten bij restaurant 'Du Lac' (slakken en mosselen) en afscheid wezen nemen van de crew van de Toedelodoki Bar. Een welgevulde avond, mag je zeggen.

Vanmorgen mijn baantjes gezwommen. Ik heb de gewoonte van drie jaar geleden weer opgevat. Het water is met 23o nog lekker. Daarna duik ik onder de boot en bevestig ik de extra offeranode aan de schroefas; d.w.z. ik sla de staaldraad met de zinkstaaf om de schroefas. De staaldraad leidt naar boven en zit met een touwtje aan de railing vast. Om eventueel krassen op de scheepshuid tegen te gaan, heb ik een lang stuk flexibele stang om de draad gedaan. Ik ben zeer benieuwd; als er na een aantal maanden fiks veel 'vlees' van de offeranode verdwenen is, dan heeft het gewerkt.

Terwijl Ans de boot afspuit, maak ik foto's van de vastzittende afsluiter van het voorste toiletje en mail ze naar Fons. Die zal een nieuwe bestellen. Daarna koppel ik de koerscomputer van Raymarine los en schroef hem los. Op verzoek van Fons zal ik hem meenemen. Fons wil hem testen en updaten.

's Middags is er tijd om de correcties en veraderingen in hoofdstuk 20 in te brengen. We lopen aan het eind van de middag naar 'Asteria' voor de thee. We blijven niet lang; onder de luifel is het winderig. Boven de bergen in het zuiden hangen donkere wolkenpartijen. Misschien gaat het weer veranderen. Terug naar boven

AyŪos NikolŠos (6)

Steiger B in de marina van AyŪos NikolŠos.

Dinsdag 02-10-2012

Vanmorgen geen spoor van donkere wolkenpartijen meer te bekennen. Geen weeromslag, maar een warme dag zonder wind. Na het zwemmen van mijn baantjes laat ik de generator een halfuurtje draaien. Ans ontdooit de koelkast en maakt hem schoon.Op Internet check ik in voor onze vlucht met Air Berlin, morgen. Aan het eind van de procedure kun je de instapkaarten downloaden en printen. De luchtvaartmaatschappij hoeft zelf steeds minder te doen, maar je staat ook niet meer in de rij voor een balie. We ruimen de waterslang op en trekken de hoes over de stuurstand en het stuurwiel, en dan zijn we eigenlijk vergaand klaar.

Er is tijd om verder aan mijn boek te werken. Ik schrap een forse alinea uit hoofdsstuk 20. Dat gbeurt niet vaak, maar het stuk vond ik bij nader inzien overbodig. Daarna voer ik correcties en aanpassingen in hoofdstuk 21 in. Onlangs informeerde TenPages hoever ik was. Het laat zich aanzien dat de revisie deze maand nog af is.

Om vijf uur, als de warmte wat afneemt, nemen we de bimini en de buiskap weg. Ik sluit de afsluiter van het koelwater van de motor. We zijn vergaand klaar. Straks om acht uur zullen we onze huurauto ophalen en een hapje eten boven de haven. Morgenochtend om acht uur rijden we af naar het vliegveld in Heraklion. We hebben een tussenstop in Zürich; daar moeten we drie uur wachten. Schoonzon Jeffrey zal ons uit Düsseldorf ophalen. Terug naar boven

Gorinchem

Vliegveld van Heraklion

Woensdag 03-10-2012

Zit je om half acht 's ochtends nog je kommetje met Griekse yoghurt op de kajuittrap leeg te lepelen, zit je 's avonds op dezelfde dag om half negen lekker te eten bij de Griek op de Langendijk in Gorcum. Vooruit! De wekker gaat om half zeven. De laatste werkzaamheden, zoals het afsluiten van alle electra-gebruikers (behalve de automatische bilgepomp) en het afkoppelen van de walstroom, het aftappen van de laatste watertank, het sluiten van de afsluiters en - nadat de koffers van boord zijn - het ophijsen en dubbel vouwen van de loopplank. Dat is niet alles, maar ik geloof niet dat we iets vergeten zijn. Met pijn in het hart laat ik ons bootje achter, maar ik geloof dat ze goed verzorgd is. Buurman Ulrich en zijn vrouw Sissi zullen er een oogje op houden. Het is zowaar bewolkt in Ayíos N. Het zoontje van de autoverhuurder rijdt ons naar het vliegveld van Heraklion. Onderweg enige lichte regen. Opmerkelijk: honderd meter voor de terminal stopt hij, stapt uit en dan moet ik het stuur overnemen. Hij is bang voor boze taxichauffeurs, die in hem een onwelkome concurrent zouden kunnen zien. Enfin, we stoppen bij 'Departures' en laden onze bagage uit, terwijl het joch ondertussen komt aanlopen en in de auto stapt, waarin we op zijn verzoek de sleutel hebben laten zitten. En snel wegrijdt.

De vlucht van Air Berlin vertrekt op tijd (foto hiernaast) Rustige vlucht. Mooie uitzichten op o.a. Athene en de Kroatische kust. Venetië is net aan de andere kant van het vliegtuig zichtbaar. Vanaf de Alpen neemt de bewolking toe. Via een lange bocht over het Bodenmeer landen we op Zürich Airport. Ik dacht altijd dat dit vliegveld 'Kloten' heette, maar die naam zie je nergens. De Zwitsers hebben het door gekregen. Het is overigens een kraakzindelijk vliegveld. We moeten er drie uur moeten stukslaan. Dat lukt met eten, lezen en slapen. De vlucht naar Düsseldorf duurt nog geen uur. Jeffrey staat bij de uitgang en rijdt ons zó snel ondanks hevige regenval de tweehonderd kilometer naar Gorcum, dat er nog tijd is om even Barbara, Tessa, die met baby Vajèn, zéér gegroeid, bij haar is, en verdere kleinkinderen te groeten. En om even later bij 'Mykonos' te gaan eten, om niet meteen al het Griekse gevoel te verliezen. Thuis pakken we de koffers uit. Je merkt terdege dat je een uur extra hebt op deze dag, maar nu gaan we redelijk uitgewoond naar bed. Terug naar boven

Gorinchem (2)

Uit het slaapkamerraam: drenzende miezerregen

Donderdag 04-10-2012

De blik uit het slaapkamerraam toont vanmorgen miezerige regen (zie foto hiernaast) Al die maanden tot voor eergisteren - een doodenkele uitzondering daargelaten - hebben we geleefd in een permanente zomer. Maar hier in holland heeft de herfst genadeloos toegeslagen. Het gezellige terras, dat restaurant 'le Bon'Apart' op de 3e Waterkering drijft, is gesloten. Stoelen, tafels en parasols zijn weggeruimd. In mijn regenjack gedoken, de kraag omhoog, loop ik onder een paraplu door de drenzende vloed van hemelwater naar de bakker en de super, om spullen voor het ontbijt te kopen. Alles gorgelt, spettert en drupt. Wat een last en wat een straf om in zo'n land te moeten wonen! Na terugkomst zet ik de radio aan voor het nieuws. Lange files blokkeren de snelwegen. ik mag me nog gelukkig prijzen: vroeger stond ik er ook in.

Later klaart het wat op. We halen boodschappen bij de Plusmarkt op Oost. Ans gaat naar haar moeder en ik zet me aan mijn boek. Correcties en veel wijzigingen in hoofdstuk 22, met Radio 4 op de achtergrond. Veel werk! Ans brengt het correctieexemplaar mee van schoonzusje Mieke. Zij is docent Nederlands en blijkt mijn strengste critica tot dusver. Maar zo heb ik het graag. Veel van haar op- en aanmerkingen zijn waardevol en neem ik over. Van de al gecorrigeerde hoofdstukken heb nummer 1 opnieuw doorgenomen op basis van haar werk. Voor hoofdstuk 22 kon ik het ook gebruiken. Volgende dagen corrigeer ik dus iedere dag een hoofdstuk met de - nu - drie verbeterversies (plus die van mezelf) en de hoofdstukken 2 t/m 21 alsnog met die van Mieke. Terug naar boven

Gorinchem (3)

Mijn bureau met de drie opengeslagen correctieexemplaaren van mijn boek

Vrijdag 05-10-2012

Gisteravond een leuk bezoek van onze buren en vrienden Wiger & Arina. We hebben ze maandenlang niet gezien. In die tijd maakten ze met hun boot een mooie tocht naar Engeland (Harwich en Cowes) Laat wordt het niet, want ze moeten allebei de volgende ochtend werken.

Vandaag werk ik zelf hard aan de voltooiing van mijn boek. Met de drie correctieexemplaren op mijn bureau completeer ik hoofdstuk 23 (foto hiernaast) Ook doe ik de eerste tien hoofdstukken met behulp van het exemplaar van schoonzus Mieke. Wonderlijk dat ze er toch nog andere dingen uithaalt - fouten, verschrijvingen en vreemde zinsconstructies - die de andere lezers niet zagen. Zo vult het elkaar goed aan.

Het is een grijze dag met buien en veel wind. Straks eerst maar weer eens naar Wijnhuis Heukelum.

Gorinchem (4)

Opvallend hoelang het donker blijft. Het is hier half acht.

Zaterdag 06-10-2012

Samen gisteravond een oude favoriet op DVD opnieuw bekeken: 'Amadeus' van Milos Forman, waarbij een gefrustreerde Salieri de kwade genius is achter de dood van Mozart. In historisch opzicht een dubieuze aanname. Veel in het drama is verzonnen, maar het is niettemin een fantanstische film.

Vanmorgen opnieuw profuse regen. Het blijft hier zo lang donker, valt ons op (foto hiernaast) Kennelijk is het tijd voor de wintertijd. Op Kreta is het een uur later en toch eerder licht. Onder de paraplu doen we nog een boodschap in de stad. We lopen even langs bij Eelco & Martine in hun nieuwe specialiteitenzaakje De Franse Winkel in de Tinnegietersteeg. Voorheen zaten ze in Woudrichem en, omdat ze de beste Franse stokbroden in de omgeving hebben, ging ik er vaak op zaterdag met de veerpont heen om er eentje te kopen. Nu ze hier in de binnenstad zitten, is dat een stuk gemakkelijker. Vorige maand werd hun Gorcums winkeltje geopend. We wensen ze heel succes.

Vandaag werk ik hard aan mijn boek. Ik doe de correctie van hoofdstuk 11 met behulp van het 'Mieke-exemplaar' en die van hoofdstuk 24, met alle drie de correctieexemplaren. Inspannend werk, maar het schiet goed op. 's Middags komen Barbara (met Esri), Tessa (met Vajèn) en Kate (met Liam en Caelan) langs. Een vol huis.

Met ergernis volg ik de jongste perikelen bij Groen Links. Het laten struikelen van de dappere Jolande Sap door een partijbestuur, dat zelf in de achterliggende maanden alleen maar miskleunde. Terecht is dat bestuur nu ook afgetreden. In de meer dan gehalveerde fractie zit niemand die ook maar in de schaduw van Sap kan staan. Kamikaze van een politieke partij, de laatst overgebleven partij die nog enige sympathie bij me had.

Gorinchem (5)

Optreden van Wil Funk (rechts) in een trio van 2 fluiten en piano in theater 't Pand

Zondag 07-10-2012

Een mooie, zonnige herfstdag. Beetje uitgeslapen. Daarna in bad en aan het werk: correctie en verbeteringen in de hoofdstukken 12 en 13 op basis van het 'Mieke-correctieexemplaar' en met alle drie in hoofdstuk 25. De drie verbeterversies dekken elkaar volstrekt niet, ik zei het al eerder. Juist daarom zijn ze waardevol en het resultaat is straks een beter, strakker boek.

's Middags gaat Ans naar haar moeder. Het gaat prima met Ma Steers. Als ze zo blijft, wordt ze honderd. Om drie uur gaan we naar theater 't Pand in een steeg in de binnenstad die Korenbeurs heet. Daar treedt mijn oude vriend Wil Funk, vroeger gynaecoloog in het Beatrixziekenhuis, als fluitist op in een trio van twee fluiten en piano (foto hiernaast) We waren nog niet eerder in dit kleine theatertje, dat een mooie entourage, een gezellige bar en een zaal met een goede akoestiek biedt. Er zijn 54 zitplaatsen. Volgens sommigen is het een PvdA-bolwerkje. het ij zo.

Het optreden van het trio is gewoon verdienstelijk, met nummers die variëren van Vivaldi en Telemann tot Philip Glass (mooie solo van Wil) en een dramatische uitsmijter van de Oostenrijks-Hongaarse fluitvirtuoos Frans Doppler. Na afloop zitten we een uurtje of wat genoeglijk bijeen in de gezallige bar: Wil & Marjanne en Ans en ik (foto hier)

Gorinchem(6)

Maandag 08-10-2012

De maandelijkse update van de gemiddelde wereldtemperatuur in de lagere atmosfeer van Roy Spencer laat een afwijking zien van + 0,34o C. Aan de hoge kant, zou ik zeggen. Of het iets van doen heeft met de sterke opwarming in de noordelijke Atlantische Oceaan, weet ik niet. Een groep Britse wetenschappers komt daarmee naar buiten. De opwarming van de oceaan is mogelijk de oorzaak van het slechte zomerweer in Noord-Europa van de afgelopen jaren. Met de zomer van 2011 als dieptepunt: het was de natste Nederlandse zomer in honderd jaar (zie verder hier) Deze zomer was de ijsbedekking van de arctische zeeën geringer dan ooit eerder werd gemeten (lees verder hier)

Vandaag noest verder gewerkt aan de verbetringen in mijn boek. De hoofdstukken 14,15 en 16 met behulp van het Mieke-correctieexemplaar en hoofdstuk 26 met alle drie exemplaren. Het schiet op. Buiten op de sluis wordt gewerkt aaan de reiniging van de rioolpompkelders (als dat de term is) Vanmiddag stuur ik onze kapotte barograaf (Meteograf) voor reparatie op naar Jaarsma Jachtaccesoires in Warns; bij die firma hebben we hem destijds gekocht. Op de homepage van de website heb ik de weertoestand van Ayíos N. toegevoegd. daar kun je zien dat er de komende dagen slecht weer opkomst is; mogelijk zelfs storm. Terug naar boven

Gorinchem (7)

Dinsdag 09-10-2012

Er is bericht per email van onze Duitse buren in Ayíos Nikoláos, Ulrich & Sissi. Ze zijn verhuisd naar de C-steiger en nu liggen Geert & Ine met hun catamaran Anégada naast ons. De toedracht is ons niet goed duidelijk.

Gisteravond kijken we op DVD naar de spannende film 'Red Dust' uit 2004 van Tom Hooper, een genuanceerd verhaal over de aktiviteiten van de Waarheidscommissie in het Zuid-Afrika van na de apartheid. Opvallend: het besef in welk een rustige, beschaafde en beschermde wereld we hier leven.

Vandaag de hele dag hard aan mijn boek gewerkt. De 'Mieke-correcties' van de hoofdstukken 17, 18, 19 en 20, en de verbeteringen van de hoofdstukken 27 en 28 met behulp van alle drie de correctie-exemplaren. Ik ben de deur niet uit geweest en heb vandaag niets beleefd.