www.sailing-dulce.nl

Gastenboek

1155 berichten, 116 pagina's 
«  41  42  43  44  45  » 
13-07-2015
Geplaatst door: Tom

Fermi's paradox

Precies, Gert. Het universum is 13,8 miljard jaar oud. Het eerste leven op aarde ontstond 'pas' 4 miljard jaar geleden. De ruimtevaart op aarde is er pas vijftig jaar. Er zijn zeeën van tijd geweest voor buitenaardse bezoekers van het zonnestelsel vóór de mensheid ontstond en - niet onwaarschijnlijk - zullen er ook zeeën van tijd zijn voor dergelijke bezoekers nadat de mensheid is uitgestorven. Beschavingen komen, pieken en gaan, inderdaad.
Groet, Tom

13-07-2015
Geplaatst door: Gert Reedijk

Fermi paradox

Waarom is het statistisch bijna onmogelijk dat er geen buitenaards leven is en vinden we het desondanks niet?
Ik las daarover onlangs een interessante beschouwing. Niet de oneindigheid van het heelal in ruimte, maar die in tijd werd aangevoerd. Er zijn wel degelijk overal levensvormen ontstaan. Maar na enige bloeitijd zijn ze ook weer uitgestorven volgens deze gedachte. Paaseiland is daarvan op aarde een voorbeeld. Een ontwikkelde beschaving, maar toen er westerlingen kwamen uitgestorven. Overbevolk en/of alle middelen van bestaan uitgeput. Beschavingen als vallende sterren dus. Je ziet ze maar heel even.
Niet voor niets ontstaan zulke theorieën in onze tijd van overbevolking en crisis.
Groet, Gert.

26-06-2015
Geplaatst door: Tom

St Gilles Croix de Vie

Hallo Gert,
We hebben ernaar gekeken, maar dat haventje kwam qua tij niet uit. Het is erg ondiep, dus luistert het nauw.
Groet, Tom

14-06-2015
Geplaatst door: Gert Reedijk

suggestie

Las over je vertrek uit Santander.
Als je dit leest ben je veilig aangekomen in Île-de-Re hoop ik.
Een dagtochtje NW daarvandaan ligt St Gilles Croix de Vie. Dat is de geboorteplaats van onze Breeze. De streek daar zindert van de Bénéteau fabrieken. Voor de Cyclade serie waren er drie hallen gebouwd die ik een dag lang heb bezocht. Alles was nieuw toen en ons schip had bouwnummer 2. In mei 2006 ging ze hier te water. Anjès en ik hebben daar heel wat voetstappen liggen. Een heel leuk plaatsje. Mocht je er een stop maken, bezoek dan restaurant Epicerie.
Overigens was mijn oversteek in omgekeerde richting heftig. Drie etmalen tegen ZW wind liggen stampen met Beaufort 6 voor we uitgeput Viveiro binnenliepen. Maar wel met een bemanning van vier aan boord.
Groet, Gert

12-06-2015
Geplaatst door: Tom

Autopilot

Dag Fred, die check deed onze man Jesús inderdaad. Hij ontdekte een loszittend groen draadje. Verder bleek het euvel in de drive unit te zitten: vuil afkomstig van de koolborstels. Onderweg naar Ribadesella functioneerde alles weer prima. Dank voor je reactie.
Groet, Tom

12-06-2015
Geplaatst door: Fred Stokman

Autopilot

Tom,
Aangaande de problemen met je autopilot.
Heb je de regerende unit gechecked?

Checking the Rudder Reference Unit

The rudder reference transducer is the device that measures the travel of the rudder. The course computer watches the rudder reference transducer to see that the drive system is actually turning the rudder. Running the rudder reference transducer beyond the range of the pilot's electronic or boat's mechanical rudder stops, or a total failure of the rudder reference transducer will prevent the computer from seeing any rudder motion. If it sees no change in rudder angle after commanding the drive to turn, it assumes the drive is not responding to commands. To test the Rudder reference do the following:
Looking at your display watch the rudder bar indicator and move the rudder. Does it move as it should?
Does the rudder indicator wobble/move not as it should? If it does it indicates that the rudder reference unit is malfunctioning.
Disconnect from the course computer and then Using a Multimeter cheeck the following,
Cable colour ---- Arm position ----- Resistance
Green/Red ---- Any position ----- 5k ohm +/- 5%
Blue/Green ----- Anti clockwise stop ---- 1.66k ohm +/- 10%
Blue/Green ---- Clockwise stop ----- 3.3k ohm +/- 10%

Should a test fail then that unit will need to be looked at by a Raymarine service agent. Please make sure that you carry out all the above checks.

06-06-2015
Geplaatst door: Frans

MOT STALL

Hallo Tom,

ter info: Raymarine heeft een "flat rate repair" voor een behoorlijk aantal produkten waaronder ook drive units, mits niet al te oud.
Neem eens kontakt op met de UK vestiging waar Raymarine zijn service voor de EU heeft gebundeld.

06-06-2015
Geplaatst door: Tom

MOT STALL

Hallo Frans,
Grappig, tezelfdertijd schreef ik erover in het verslag van vandaag. Misschien zijn het ditmaal wel de koolborstels, maar een jaar geleden in Cagliari, Sardinië, waren die bepaald niet versleten (na liefst 12 jaar!) Maandag zal ik een monteur opsporen. Dank voor je bijdrage!
Groet, Tom

06-06-2015
Geplaatst door: Frans

MOT Stall

MOT STALL = Motor Stall = motor geblokkeerd.
De computer constateerd dat de drive-unit een roerbevel niet uitvoerd. Oorzaak:
1. stuurmechaniek - aangezien sturen per hand geen probleem is kunnen we dit vrijwel uitsluiten.
2. corossie van de drive-unit actuator. Wat voorkomt bij stuurautomaten die langere tijd niet in gebruik waren. Sluit ik bij Dulce ook uit.
2. drive-unit - komen we weer op de koolborstels ja, maar ook spanningsverlies op de bekabeling tussen accu's en drive-unit kan een oorzaak zijn. (denk hierbij aan aangerotte kabelschoenen etc.)
Kortom inspecteren die handel.
Overigens is een dergelijk hoog koolborstel-verbruik ook niet normaal. Welk type drive-unit is op Dulce geinstalleerd? (Mogelijk te zwak)

28-05-2015
Geplaatst door: jan

Gert Reedijk benoemt hieronder Rijkaard en Bram M.
Ik denk dat hij Rijkman G. bedoelt.