www.sailing-dulce.nl

Logboek 2020/1 Naar Antarctica

Gorinchem (147)

Cruiseschip in de voorhaven naast de pontons van de veerdienst (foto: Marsonna/Buienradar)
Cruiseschip in de voorhaven naast de pontons van de veerdienst (foto: Marsonna/Buienradar)

Donderdag 16-01-2020

Het beleid om de vesting Gorinchem te promoten is de laatste jaren redelijk succesvol. Dezer dagen overschreed onze stad bovendien de grens van 100 horecazaken. Het toerisme in Nederland zit sowieso in de lift. 'Nederland is een toeristische attractie geworden', schreef de NRC afgelopen zomer. Je merkt het ondermeer aan het toenemend aantal riviercruiseschepen dat afmeert aan de buitenkade van Buiten de Waterpoort, naast de pontons voor de veerboten. Zeer aantrekkelijk punt: de aanlegplaats ligt direct naast de historische binnenstad. We zien de toeristen vaak in drommen met klikkende camera's over het Eind en de sluis lopen en selfies maken met onze Dulce op de achtergrond. Maar de meesten worden in bussen gestopt om naar de molens in Kinderdijk te gaan kijken. Vorig jaar kwamen er al 400 schepen langs en het leverde de gemeente 162.000 euro aan havengeld op. Een aantrekkelijke inkomstenbron! Het wekt geen verbazing dat de gemeente het aantal graag wil uitbreiden. Daarvoor moeten er meer aanlegplaatsen komen op Buiten de Waterpoort. Dus liet men het oog vallen op de twee lange autosteigers langs de Merwede, waar vrachtschippers hun auto'van boord kunnen takelen. Of erop. Of bemanningen aflossen. Een gratis voorziening die door de gemeente wordt onderhouden sinds 2008, in de tijd van burgemeester Piet IJssels, maar de tijden veranderen. Ze moeten bestemd worden voor meer toeristenboten. 'Met de cruisevaart maken we de steigers ook economisch aantrekkelijker omdat het havengeld oplevert', schrijft de gemeente in een verkenning. Mooi Gorinchem is al bezig een bidbook te maken voor de rederijen met een aantrekkelijk programma voor gasten in de vesting, zodat ze niet meer en masse naar Kinderdijk doorreizen maar de binnenstad instromen.

     De BLN-Schuttvaerafdelingeen Werkendam en Alblasserwaard zijn niet blij met de plannen. 'Wij zullen alle zeilen bijzetten om het plan te torpederen. We willen hierbij samen optrekken met Rijkswaterstaat en contacten leggen in de plaatselijke politiek.' Ook fungeren de steigers voor Rijkswaterstaat als calamiteitensteigers. Sommige Gorkummers protesteren ook tegen de hoge cruiseschepen die straks het hele uitzicht vanaf Buiten de Waterpoort op de rivier zullen belemmeren. Anderen vrezen dat onze stad zal ondergaan in een 'Venetie / Kinderdijk / Amsterdam effect'. Tja, botsende belangen, het zal niet meevallen om te kiezen.

     Een lastig punt in de afweging is dat het karakter van de winkelstraten in steden als Gorcum zich toch al snel wijzigt. Het verdienmodel verandert, zegt men tegenwoordig. Je ziet bij ons in de binnenstad de winkelleegstand verder toenemen en dat wordt alleen maar meer, zeker nu bijvoorbeeld de gigant Amazon zijn aanbod in Nederland flink gaat uitbreiden. 'Wie nu al treurt om de lege etalages in de winkelstraten, kan zijn hart vasthouden. Er is een generatie consumenten opgestaan, stellen de analisten, die de middenstand al lang voor de computermuis heeft ingeruild', schrijft De Volkskrant vandaag. Het verzendbedrijf is nummer 1 in Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Oostenrijk.

     Dus het toekomstbeeld voor onze binnenstad is méér groepen toeristen, méér horeca, méér uitgaan, méér luidruchtige festivals en minder winkels. Wij als bewoners mogen rekenen op nóg meer openbare dronkenschap, geschreeuw en gelal, vechtpartijen voor de deur en meer gevelpissers. Natuurlijk, de passagiers van cruiseschepen zijn veelal van oudere leeftijd en gedragen zich beter, maar hun komst draagt op zijn manier bij aan de Volendammisering van de vesting als leasure-centre. Is het wat we - bewoners en politici - willen? Of hebben we gewoon niks te willen? Of ben ik gewoon een mopperende oude man? Dat kan ook. Maar niet alleen maar, de theaters, de muziekpodia en de terrassen vind ik ook leuk. Wanneer komen er trouwens weer kamermuziekuitvoeringen in het schuilkerkje op de Langendijk?

 

We beleven een aangename dag met veel zon. Sport en boodschappen. In de media staat vandaag prominent de tweede plaats voor 2019 als warmste jaar ooit, en als het warmste jaar ooit in Europa en het op twee na warmste jaar in Nederland en verder was het afgelopen decennium het warmste ooit. Allemaal sinds het begin van de metingen rond 1850. Het zat er al maanden aan te komen. Bijzonder is dat 2019 niet eens een El Niño-jaar was. Terug naar boven