www.sailing-dulce.nl

Logboek 2008/2 (Corsica>Malta)

Msida Marina, Malta (8)

Msida Point met de invaart van Marsamxett Harbour. Links Lazaretto Creek en Manoel Island, rechts Valetta met Fort St Elmo op de punt
Msida Point met de invaart van Marsamxett Harbour. Links Lazaretto Creek en Manoel Island, rechts Valetta met Fort St Elmo op de punt

Woensdag 17-09-2008

Een zonnige dag met een beetje wind. Niet zo warm, dus. Iedere ochtend komt een groentemannetje op de steiger langs. Zijn groenteauto staat op de kade en zijn waar is vers (zie foto hier) Het is hetzelfde mannetje dat met zijn karretje in de pilot van Rod Heikell op bladzijde 425 staat. De Engelse buurvrouw vindt dat hij de zaak bedonderd, maar daar hebben we niks van gemerkt.

 

Twee kleine klusjes vandaag: het glasscherm tussen het aanrecht en de zithoek goed vastgezet (zat los) en een stootrubber op het deurtje van onze slaaphut gezet (deurtje van natte cel sloeg er tegenaan) Morgen wil ik eens zien of ik de aangroei van de schroef kan afschrapen. Dit alles onder het motto: iedere dag een klusje en soms twee. Ik ben begonnen in de uiterst boeiende pil van Anthony Summers, "The Arrogance of Power. The Secret World of Richard Nixon" (Orion House, 2000, 640 blz.) De figuur van Nixon heb ik altijd een vreemd raadsel gevonden, een volkomen verknipte man die het machtigste ambt in de wereld bereikte. Een pathologische leugenaar die zijn eigen peilloze val veroorzaakte. (Süsskind en zijn megaversum heb ik weer even opzij gelegd)

 

´s Middags lopen we naar de punt bij de haven, Msida Point. Je hebt een mooi uitzicht op Marsamxett Harbour, Manoel Island en het oude Valetta (zie foto hierboven en hier) We nemen weer zo´n mooie oude stadsbus (foto hier) en via het knooppunt bij de Triton Fontein rijden we naar de oude vestingstad Vittoriosa, waar de hospitaalridders van de Joannieter Orde aanvankelijk leefden, na hun vlucht uit Rhodos en hun komst naar Malta in 1530. In de jaren erna bouwden ze, onder leiding van Grootmeester Jean de Parisot de la Valette, de veel grotere vesting Valetta die zijn naam kreeg. We lopen meteen naar Dockyard Creek, onder de oude stad, om de Grand Harbour Marina te bekijken (zie foto hier) en te beoordelen op zijn geschiktheid als potentiële overwinterstek. Maar dat valt tegen. Het is er niet bijster gezellig, er liggen wat miljonnairsjachten en de afstand naar de winkels is groot. Onze keus blijft dus om in Msida Marina te overwinteren, met zijn snelle busverbinding naar Valetta en de winkels niet al te veraf. We klimmen naar boven en slenteren door de oude, zeer schilderachtige stad met zijn vele doorkijkjes, trappen en steegjes (zie foto hier) Op onverwachte momenten zie je steeds weer de zee of één van de havens ter weerszijden. De vele wallen en fortificaties zijn indrukwekkend. Je kunt je goed voorstellen hoe Malta in staat was om een beleg te doorstaan, zoals in 1565 door de Osmaanse Turken, en in de WO II door de Duitsers. Anderszijds had Napoleon er in 1798 weinig moeite mee om de Ridders tot een snelle overgave te bewegen. Op een pleintje drinken we koffie. De stad (en heel Malta) is vol geschiedenis, die - heel Brits - op talloze gedenkstenen, gevelplaten en borden wordt weergegeven. Op een hoekhuis bij het terrasje waar we zitten, staat onder een crucifix een tekst die memoreert dat dit de plaats was waar de Ridders van de Orde de openbare terechtstellingen lieten uitvoeren, waarschijnlijk van geloofsafvalligen, ketters, verraders en misdadigers (zie foto hier) Je kijkt er een tijdje naar, je bedenkt dat hier op dit pleintje beulen hun werk deden, dat er misschien hele menigten kwamen kijken en je vraagt je af hoeveel doodsangst hier gevoeld is en waar het allemaal goed voor is geweest. Terug naar boven