www.sailing-dulce.nl

Logboek 2009/1 (Malta>Çanakkale)

Levkas Stad (2)

Ans spuit de boot af. Het is nog rustig in Lefkas Marina
Ans spuit de boot af. Het is nog rustig in Lefkas Marina

Dinsdag 26-05-2009

Gisteravond is er per e/mail een antwoord van Fons op de problematiek van de Mastervolt Accubewaker en de aansluiting van de zonnepanelen:

 

"De laadsituatie is waarschijnlijk de oorzaak, de laadstroom van de
zonnepanelen wordt niet meegenomen in de berekening omdat deze anders
(verkeerd ) is aangesloten.
De massa (min) van de zonnepanelen is direct op de min van de accu's
aangesloten, deze moet echter op de "Loadside" van de shunt worden aangesloten
en niet op de "Batteryside" ZOHSITFM (= zie ook het schema in the fucking
manual).
De shunt zit onder het bed bij de accu´s en ziet er uit als een stapel
koperen plaatjes op een zwart kunstof montage plaat, de min van de
zonnepanelen moet op de grote aansluiting die niet direct op de min van de
accu´s is aangesloten. Nu wordt ook deze laadstroom meegenomen in de accu
berekening en zal het verhaal weer moeten kloppen.
Maak anders maar een foto van de shunt en bedrading dan wijs ik het wel aan
PS is het probleem met de dieseltank al gevonden/verholpen?"

 

Kijk, daar heb je nou wat aan. Hij is het met me eens dat het laden door de zonnepanelen niet aan de Accubewaker wordt "medegedeeld" Dit gaan we uitzoeken! Het probleem van de dieseltank is inderdaad opgelost toen ik een liter van een algenmiddel in de tank gooide (dat was in Santa Maria di Leuca)

 

(Ik had hierover verder willen gaan, maar om onnavolgbare redenen valt de mobiele Internetverbinding van Wind Hellas uit. Ooit las ik een boek van een Amerikaan. het heette "Why nothing works" Schrijver weet ik niet meer en ook niet waarom niks werkt. Wordt - hopelijk - vervolgd)

 

 

Vanochtend een regelochtend. Allereerst vind ik op de wal een reparatiebedrijfje, Paleros geheten. Een monteur constateert dat we een watergesmeerde schroefasafdichting van Volvo hebben. Hij zoekt het nummer op: 8285. Hij belt en ze blijken het op voorraad te hebben. Hij kan de klus in één dag doen. Daarna regel ik bij de staf van Lefkas Marina dat we morgen om 10 uur het water uit kunnen en aan het eind van de dag er weer in. Kosten ruim € 600 (plus de reparatiekosten) het is niet anders. Eerlijk gezegd denk ik dat ik het euvel waarschijnlijk zélf heb veroorzaakt. Toen we in Malta weer tewater gingen heb ik vergeten direct even in de afdichting te knijpen zodat er water instroomde. De zaak heeft dus kort drooggedraaid terwijl we de anderhalve mijl naar onze ligplaats terugvoeren. Een omissie die ik niet snel nog eens zal presteren. Bij Wind Hellas regel ik de misverstanden zodat we nu ook weer - zij het traag - mobiel Internet hebben.

Het is goed dat we hierheen zijn gegaan, dit is een van de weinige plaatsen in de buurt waar ze zo´n probleem kunnen oplossen. Er zijn hier meer dan 600 ligplaatsen, maar het is nog erg rustig. Dankzij de walstroom- en wateraansluitingen maakt de wasmachine overuren en geven we de boot een goede wasbeurt (foto hierboven) Straks drinken we een borrel bij Peter Andreassen en zijn vrouw, een Deense zeilvriend van mijn eigen zeilvriend Erik de Haan, die hier met zijn Najad een vaste ligplaats heeft. Terug naar boven