sailing-dulce.nl

Gastenboek

923 berichten, 93 pagina's 
«  75  76  77  78  79  » 
13-03-2009
Geplaatst door:

Hallo Tom, staan misschien wat handige tips bij betreffende aarding maar ook ssb versus navtex, isolatoren, enz.

http://www.kustzeilers.nl/Techniek/Diversen/teksten/SSB_e-mail_info.pdf

Er wordt gesproken over brons dat een groter geleidend oppervlak heeft dan andere materialen.
Een bronze blanke aardplaat lijkt mij dan toch het beste.

groeten Ger

13-03-2009
Geplaatst door: Fons
Aardplaat

Hoi Tom,
De aardplaat moet je niet in de antifouling zetten omdat de plaat is opgebouwd uit hele kleine bolletjes waardoor het water goed in de plaat kan dringen dit zorgt er voor dat de relatief kleine plaat een aard oppervlak heeft van 4 m2.
De antifouling zal niet isoleren maar verkleind het oppervlak omdat het water niet meer doordringt en zo geen kontakt meer maakt met alle bolletjes.
gr Fons

10-03-2009
Geplaatst door:
kiel

dank voor uw reactie. overigens is dit ook een goed moment( met de kiel op de grond) de kielbouten nog een keer na te trekken. Het zal na montage nog wel wat gewerkt hebben.

09-03-2009
Geplaatst door:
kiel

G.C.

mij zou interesseren of de kiel nog steeds goed vast zit, heeft u er flink aan gesjord toen de boot gekraand werd?

groet

08-03-2009
Geplaatst door:

PS Tom je hoeft geen primer aan te brengen deze hecht niet op de antiefouling (net als aangroei)gewoon licht aanschuren en kwasten maar

08-03-2009
Geplaatst door:

Je kotterstag zal het inderdaad wel makelijker maken,vergeet na het te waterlaten niet om de schroefasseal te ontluchten(knijpen tot er water komt)

gr Fons

08-03-2009
Geplaatst door: Tom
Andersom kranen

Hoi Fons!
Inderdaad zat de windgenerator in de weg bij andersom kranen. Overigens denk ik dat het terugzetten van het voorstag misschien gemakkelijker gaat als ik het kotterstag eerst plaats. Dat kan je vervolgens aandraaien tot je de bout van het voorstag gemakkelijk kunt plaatsen. Groet! Tom

07-03-2009
Geplaatst door:

He Tom
Mooi dat het onderwaterschip er nog goed uitziet.maar waarom hebben ze het schip niet andersom gekraand? Je achterstag losmaken is wat eenvoudiger (ondanks de SSB antenne),of zat de windgen dan in de weg?
Succes met het knippen/scheren en vergeet de Maxprop niet te smeren



gr Fons

18-02-2009
Geplaatst door: Marie Louise Niemeijer
onbekende planten

Ben er niet helemaal zeker van, maar het zou zomaar kunnen zijn dat de onbekende plant nr. 1 Asphodelus aestivus is. (Bron: Mediterranean Gardening van Heidi Gildemeister , Editorial Moll seventh printing 2004, pagina 110/111) en nr. 2 Ferula communis ( bron: De zon in uw tuin, Elisabeth de Lestrieux, uitg. Terra 1996 pg. 109)
Ondanks dat dit NIETS met zeilen te maken heeft, heeft juist dit soort zaken mijn grote belangstelling!
Veel succes met AL uw verhalen, die ik met grote interesse lees!

03-02-2009
Geplaatst door:
Dulce en de grote zee

Beste Tom,
Vaak heb ik je niet gemaild de laatste tijd. (Recent wel een SMS ontvangen hoop ik?). Maar Anjès en ik lezen frequent je website. En dus ook de hectiek rond MST. Je bent er honds beroerd van lees ik en dat is goed te begrijpen. Toen ik je verhaal hoorde bij Pauw en Witteman dacht ik: dat klinkt als goed bestuur. Een altijd gewaardeerde collega, door een ongeval in het ongerede geraakt, een uitweg bieden. Maar wel paal en perk stellen aan zijn praktijken. Adequaat.
Latere berichten in de pers met nieuwe feiten, deden me weer twijfelen aan mijn eerste oordeel. Mevrouw Damink, en wat nu heet het ďdoofpotcontractĒ is een schoonheidsfout van de toenmalige raad van bestuur. Zoín probleem had daar plenair moeten worden afgehandeld. En niet door de secretaris in zijn provincie. Erg jammer voor je, maar hoge bomen vangen veel wind. En ja, het verleden duurt langer dan je denkt.
De klagers die zeggen dat je website niet meer over zeilen gaat, hebben overigens ongelijk. Je verkeert momenteel in je leven in zwaar weer en je hebt al je stuurmanskunst nodig. Toch weet ik dat je niet aan lager wal zult raken. Aan boord heb je immers al zoveel stormen overleefd. Behouden vaart toegewenst! Gert