sailing-dulce.nl

Gastenboek

884 berichten, 89 pagina's 
«  70  71  72  73  74  » 
17-03-2009
Geplaatst door:
Aardplaat SSB installatie9

Beste Tom, De klant heeft altijd gelijk, daarom staam er zoveel schepen op de kant met schoongekrapte aardplaten?! Ik ben er duidelijk niet in geslaagd om met mijn sumiere informatie je enig inzicht te verschaffen in deze complexe materie. Deze informatie heeft zelfs niet je nieuwsgierigheid geprikkeld want je hebt me er verder geen vragen over gesteld. Opmerkelijk vind ik wel dat tijdens jullie metingen geen stukje aangroei, wat van de aardplaat is verwijdert, is gemeten, maar dit terzijde. Verder ben ik het w.b.t. de gedane meting roerend eens met Gerard Blokhuis. Praktisch maakt het niet veel uit hoe de aardplaat “bekleed “ wordt: door aangroei of antifouling, hij blijft zijn werk wel doen. Ik ben het met Fons eens dat de opppervlakte wel kleiner wordt door het aanbrengen van antifouling, maar dit zal ook wel gebeuren door de aangroei die op de plaat gevormd wordt, maar dit is slechts een aanname van mij. Ergo laat de plaat kaal, zoals je al besloten hebt! Ik wens je verder een goede vaart! Met vriendelijke groet Maarten

17-03-2009
Geplaatst door:
aardingselectrode

Ans alsnog van harte gefeliciteerd. Zal me even nader bekendmaken:ik was directeur van de Groenmarkt in Gorkum en als zodanig deelnemer aan het geheime overleg in Deil ter voorbereiding van de fusie plm 12 jaar geleden. Daarvan ken ik Tom.
De diskussie over de aardingsplaat lijkt mij als amateurelectronicus de volgende kant op te moetene plaat dient als tegenhanger van de antenne. De hoogfrequente weerstand van de plaat moet laag zijn voor de gebruikte frequentie. Het heeft daarom geen zin de laagfrequente of gelijkstroomweestand te meten. Wil je echt weten wat de invloed van een beschermlaag is dan zou je de wisselstroomweerstand moeten meten voor de frequentie die je zender gebruikt in kale en geschilderde situatie. De handigste meting is gebruik maken van een veldsterktemeter of antennestroommeter die de meeste zenders bezitten. De meting met de hoogste stroomsterkte onder gelijkblijvende situatie geeft de beste geleidbaarheid van de plaat, met of zonder antifouling, weer. Maar het zou mij niet verbazen dat je nauwelijks of geen verschil meet. Ben benieuwd naar de reacties. Succes en goede tijd.
Gerard Blokhuis

16-03-2009
Geplaatst door:

Als eerst gefeliciteerd Ans.
Tom bij de spareparts vind je ook een vetnippel voor de Maxprop en een paar reserve inbusboutjes.
PS:als de antifouling onderwater zit zal deze waarschijnlijk wel geleiden(maar daar gaat het niet om het raak oppervlak is belangrijk)

16-03-2009
Geplaatst door:
verjaardag

Dag Ans,
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
Ik volg jullie regelmatig via de website en lees dat het goed met jullie gaat.
Veel succes op je verdere reizen.
Ad

16-03-2009
Geplaatst door:
Gefeliciteerd

Hoi Ans, Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
Volg jullie nog iedere dag hoor, hoop je snel weer te zien
Groetjes Corina

15-03-2009
Geplaatst door:
nog een poging

Hoi Tom,
De antifouling isoleerd niet ,maar vult wel de ruimte tussen de bolletjes daardoor komt er op deze plekken geen water meer en wordt je aardoppervlak sterk verkleind van 4m2 naar 0,24m2 (30cmx8cm)
Zie het als een in plastic verpakte spons.
Gr Fons(dat rijmt)

14-03-2009
Geplaatst door:
Aardplaat HF zend installatie

Beste Tom,

Ik ben inmiddels een trouwe lezer van je informatieve site, en zelf eigenaar van een stalen 35 voet zeilkotter.
Aangaande je vraagstuk over de aardplaat kan ik je het volgende informeren, de aardplaat voor HF zendinstallaties is eigenlijk een tegencapaciteit voor de antenne. Het betreft wisselspanning , dus men kan het als een condensator beschouwen. Wisselspanning kan door een isolatie heen “geleiden”. Als het in dit geval het een laag antifouling betreft zou de tegencapaciteit nog steeds gevormd worden door “contact “ met het zeewater, door de antifouling heen dus. Vandaar dat men dan ook op de beroepsvaart de platen gewoon meespuit met antifouling. Als de aardplaat kaal blijft zoals nu, zal hij aangroeien zoals je gemerkt hebt. Antifouling (rubber of niet) erop kan dus geen kwaad en scheelt aangroei. Op stalen schepen vormt de massa van het staal de tegencapaciteit. Het verfsysteem met antifouling “isoleert” hier dus ook het contact met zeewater. Hoop dat het niet te technisch is mocht je nog vragen hebben zal ik deze graag beantwoorden.
Met vriendelijke groet,

Maarten Gritters

14-03-2009
Geplaatst door:

Dag Ans en Tom,
We zijn weer een paar weken aan het varen en liggen nu in de River Guadiana bij Alcoutim. Prima internet hier. hebben net even op jullie website gekeken. Snap dat je denkt dat Piet de oudere broer is van Jan, want ik (Jan ) zie er natuurlijk nog hardstikke jong uit. Maar het is niet zo. Jan is de oudere broer van Piet. Alles prima hier.
Groetjes van Baukjen en Jan

13-03-2009
Geplaatst door:
Fons was sneller.

Fons kan vlugger typen dan ik
gr, Ger

13-03-2009
Geplaatst door:

Hallo Tom, staan misschien wat handige tips bij betreffende aarding maar ook ssb versus navtex, isolatoren, enz.

http://www.kustzeilers.nl/Techniek/Diversen/teksten/SSB_e-mail_info.pdf

Er wordt gesproken over brons dat een groter geleidend oppervlak heeft dan andere materialen.
Een bronze blanke aardplaat lijkt mij dan toch het beste.

groeten Ger