sailing-dulce.nl

Gastenboek

886 berichten, 89 pagina's 
«  15  16  17  18  19  » 
12-06-2015
Geplaatst door:
Autopilot

Tom,
Aangaande de problemen met je autopilot.
Heb je de regerende unit gechecked?

Checking the Rudder Reference Unit

The rudder reference transducer is the device that measures the travel of the rudder. The course computer watches the rudder reference transducer to see that the drive system is actually turning the rudder. Running the rudder reference transducer beyond the range of the pilot's electronic or boat's mechanical rudder stops, or a total failure of the rudder reference transducer will prevent the computer from seeing any rudder motion. If it sees no change in rudder angle after commanding the drive to turn, it assumes the drive is not responding to commands. To test the Rudder reference do the following:
Looking at your display watch the rudder bar indicator and move the rudder. Does it move as it should?
Does the rudder indicator wobble/move not as it should? If it does it indicates that the rudder reference unit is malfunctioning.
Disconnect from the course computer and then Using a Multimeter cheeck the following,
Cable colour ---- Arm position ----- Resistance
Green/Red ---- Any position ----- 5k ohm +/- 5%
Blue/Green ----- Anti clockwise stop ---- 1.66k ohm +/- 10%
Blue/Green ---- Clockwise stop ----- 3.3k ohm +/- 10%

Should a test fail then that unit will need to be looked at by a Raymarine service agent. Please make sure that you carry out all the above checks.

06-06-2015
Geplaatst door:
MOT STALL

Hallo Tom,

ter info: Raymarine heeft een "flat rate repair" voor een behoorlijk aantal produkten waaronder ook drive units, mits niet al te oud.
Neem eens kontakt op met de UK vestiging waar Raymarine zijn service voor de EU heeft gebundeld.

06-06-2015
Geplaatst door:
MOT STALL

Hallo Frans,
Grappig, tezelfdertijd schreef ik erover in het verslag van vandaag. Misschien zijn het ditmaal wel de koolborstels, maar een jaar geleden in Cagliari, Sardinië, waren die bepaald niet versleten (na liefst 12 jaar!) Maandag zal ik een monteur opsporen. Dank voor je bijdrage!
Groet, Tom

06-06-2015
Geplaatst door:
MOT Stall

MOT STALL = Motor Stall = motor geblokkeerd.
De computer constateerd dat de drive-unit een roerbevel niet uitvoerd. Oorzaak:
1. stuurmechaniek - aangezien sturen per hand geen probleem is kunnen we dit vrijwel uitsluiten.
2. corossie van de drive-unit actuator. Wat voorkomt bij stuurautomaten die langere tijd niet in gebruik waren. Sluit ik bij Dulce ook uit.
2. drive-unit - komen we weer op de koolborstels ja, maar ook spanningsverlies op de bekabeling tussen accu's en drive-unit kan een oorzaak zijn. (denk hierbij aan aangerotte kabelschoenen etc.)
Kortom inspecteren die handel.
Overigens is een dergelijk hoog koolborstel-verbruik ook niet normaal. Welk type drive-unit is op Dulce geinstalleerd? (Mogelijk te zwak)

28-05-2015
Geplaatst door: jan

Gert Reedijk benoemt hieronder Rijkaard en Bram M.
Ik denk dat hij Rijkman G. bedoelt.

28-05-2015
Geplaatst door:
Ei en IJ

Dank voor de correctie, (anonieme) Jan! Ik heb het snel verbeterd. Die opmerking over Rijkaard kan ik niet plaatsen. Groet, Tom Zijlstra

28-05-2015
Geplaatst door: jan

Verzijlen, heer Zeilstra toch!

27-05-2015
Geplaatst door: jan

Rijkaard is een voetballer, bedoelt u Rijkman Groenink?
Ijdeltuiterij, te grote ego's en geen reflectie, je kunt er wel grote jachten mee kopen.

23-05-2015
Geplaatst door:
storm en steur

Weer een spannend verhaal gelezen van je Tom. Mooi! Kaap Finisterre, ik passeerde hem zelf ook meermaals. En elke keer was het spannend. Goed dat je nu geen haast hebt en een goed moment af kan wachten.
Wat betreft Jansen Steur. Ik moet als psycholoog geen diagnoses willen stellen zonder dat je iemand hebt gezien. Maar off the record lijkt het me evident dat het hier gaat om iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Belangrijkste kenmerken: gebrek aan inlevingsvermogen en het gevoel dat je jij boven de wet geplaatst bent. We hebben er in het publieke domein de laatste jaren een paar zien passeren. Meneer Rijkaard is er een voorbeeld van en meneer Moszkowicz ook. Als je anderen zo veel schade toebrengt, moet je dan op grond van een stoornis worden vrijgesproken? Bij Jansen Steur is er de complicatie van een mogelijke hersenbeschadiging. Ik wens de rechter veel wijsheid.
Groet, ook aan Ans.

10-05-2015
Geplaatst door:
Ankerbediening

Hallo Tom,
Net te moeilijk denken over de bediening van de ankerlier. Het ziijn simpelweg 3 draadjes waarvan je er 2 tegen elkaar moet houden om het anker op te halen of te laten vieren. Als je de defecte switch openschroeft zie je wat de gemeenschappelijke draad is. Je kunt het ook domweg proberen door er 2 tegen elkaar te houden en te zien welke kant de lier op wil. Als er helemaal niets gebeurt is de andere de gemeenschappelijke draad. Zo simpel is het.