sailing-dulce.nl

Logboek 2008/2 (Corsica>Malta)

Reggio Calabria (2)

De kale haven van Reggio Calabria.
De kale haven van Reggio Calabria.

Donderdag 14-08-2008

Gisteren had ik nog niet verteld dat we naar Reggio zijn gevaren, omdat er de komende dagen slecht weer wordt verwacht in de Tyrrheense Zee. Eerst wilden we langs de noordkust van Sicilie naar Palermo varen, om daar op de 23e augustus mijn jongste zoon Bas op te halen. Maar bij slecht weer is die hele kust lage wal en dat lijkt ons bepaald onaangenaam. Reggio ligt dan in de luwte en daar wilden we de ontwikkelingen even afwachten. In de kale haven is weinig te beleven, hij ligt langs een snelweg en een spoorlijn, vlakbij een druk station. De hele tijd hoor je een omroepster treinen aankondigen. Er is ook al geen Internet. We worden wel aardig welkom geheten door een oude man, die Saverio Chirico heet, een manusje van alles die ons vandaag twee verse croissants overreikt. Rod Heikell beveelt hem aan als betrouwbaar in zijn pilotboek: "Saverio has been around Reggio for at least 20 years" Een dag later slaan we ons voor het hoofd: we hadden hem natuurlijk moeten vragen of hij ons lege gasfles kon vullen.

 

De voor een dag later voorspelde harde noordwester begint vannacht al. Het komt vaker voor dat weersontwikkelingen zich sneller voltrekken dan de voorspelling. Het is in de Middellandse Zee meestal zo, dat er of te weinig of te veel wind is. Ondanks de luwte waarin Reggio ligt komt er toch een onrustige deining de haven inlopen. ´s Nachts krijg ik ook nog geklooi met de pomp van het voorste toilet. Opeens houd ik het handvat los in mijn hand. Dat komt vaker voor en je kunt het handvat er gewoon weer opschroeven. Dus haal ik mopperend een tangetje om de pompstang mee omhoog te trekken. Maar helaas duw ik hem per ongeluk juist naar beneden, waardoor hij onbereikbaar is. Verdomme! Ik moet de afsluitkap van het pomphuis eraf halen. Bij Jabsco-toiletten zit die met zes schroeven vast. Zo krijg ik de stang weer te pakken, maar hoe de kap met zijn pakking en een plaatje (dat een functie heeft bij het omzetten van de knop van buitenwater pompen naar pot leegpompen) precies teruggeplaatst moet worden, daar kom ik niet uit. Waarom heb ik niet beter opgelet toen ik het uit elkaar haalde! Gefrustreerd kruip ik weer in bed. De volgende dag blijkt het allemaal een eitje.

 

De rest van de dag liggen we verwaaid aan de kade te stampen. We inventariseren onze opties en besluiten morgen - als het weer rustig is - verder naar het zuiden te varen. De haven van Syracuse, naast de oude vestingsstad, lijkt een interessante plek voor een wat langer verblijf en we kunnen Bas met een huurauto in Palermo ophalen. Met hem aan boord willen we langs de zuidkust van Sicilië om hem na een week weer ergens in de buurt van Palermo af te zetten. Terug naar boven