sailing-dulce.nl

Logboek 2018/3 Terug uit de Scillies

Gorinchem (27)

De Zweedse mijnenveger M48, zusterschip van de SvartlŲga, die M49 was.
De Zweedse mijnenveger M48, zusterschip van de SvartlŲga, die M49 was.

Maandag 10-09-2018

Nog één keer over de schipbreuk van het Deense charter-jacht Svartlöga voor de kust bij Zandvoort. Een zware windstoot deed eind vorige maand het jacht kapseizen en zinken, terwijl de weersomstandigheden niet exceptioneel waren. De vorige posts staan hier, hier en hier. Lezer Ferry heeft nog meer informatie over de boot gevonden. Relevante informatie, want het laat zien dat het schip niet erg zeewaardig was. Svartlöga is een tot tweemaster omgebouwde mijnenveger van de Zweedse marine, gebouwd in 1964. Tijdens de Koude Oorlog werd het ingezet voor de bewaking van kust en binnenwateren, waar met enige regelmaat Sovjet-onderzeeërs werden gespot, en het opsporen van mijnen (lees hier). Mijnenvegers hebben vanwege de veiligheid bij het opsporen van zeemijnen een houten romp, en een zware stalen opbouw; het zwaartepunt ligt daarom hoog en dat maakt dat ze niet erg stabiel zijn.

     Ferry vond op Navypedia de werfgegevens van het schip. Daarmee kon hij de precieze  afmetingen en de waterverplaatsing berekenen: 'Zo heb ik als eerste de "block coëfficient" of Cb uitgerekend die wat zegt over de vorm van de romp. Cb is het quotient van de waterverplaatsing of leeg gewicht in tonnen en van de rechthoekige 'doos' (L x B x D) waar het schip in past. (voor uitleg zie hier - TZ) Die doos is eigenlijk een ponton die een Cb van 1 heeft. De Svartlöga heeft zo uitgerekend een Cb van 0.65 wat erg veel is, de Cb van een vrachtschip! Ter vergelijking, jouw schip heeft een Cb van 0.1 wat erg goed is, lager kom je bijna niet. Het heeft ook hier mee te maken: jouw displacement is 12 ton en dat van de Svartlöga leeg 130 ton.

     Dat is interessant! Het laat volgens Ferry zien dat de Svartlöga met zijn grote waterverplaatsing eigenlijk om een erg lomp schip is, niet vooruit te branden. Hierboven staat een foto van een zusterschip (Svartlöga was M49). Deze schepen zijn gebouwd voor de kalme, ondiepe wateren tussen de Zweedse eilandjes, rotsen en scheren. Als het eenmaal kentert, is het niet meer te houden. Dat verklaart de snelle schipbreuk voor Zandvoort. Het schip werd onlangs geborgen; of het opgekalefaterd zal worden is niet duidelijk.

 

Vandaag hebben we een dag met wolken en zon. We sporten doen boodschappen op Oost. Anna past daarna op haar jongste kelindochter. Ik lees het boek van de journalist Craig Unger 'Het huis Trump. Het huis Poetin' (Ned. vert. Het Spectrum, 2018), dat wil aantonen dat Trump al jarenlang een pion is van het Kremlin. We zullen zien. Unger is een gerenommeerde onderzoeksjournalist, die een reputatie heeft te verliezen.

     Rutte vandaag na de beslissing om de kinderen Howick & Lili hier te laten blijven. Volgens hem is het onnodig om de discussie over het zogenoemde kinderpardon opnieuw te gaan voeren en staat het besluit over de Armeense kinderen Lili en Howick er los van. Je moet soms streng zijn, nietwaar? De MP heeft duidelijk zelf geen kinderen. Toch is er alle reden die discussie opnieuw te voeren, omdat er circa 400 kinderen in ons land in dezelfde onmenselijke omstandigheden verkeren. Omstandigheden een beschaafd land onwaardig. Wie het daarmee eens is, kan een petitie aan de Tweede kamer ondertekenen: Ze zijn al thuis. Er zijn al meer dan 85.000 ondertekenaars; bij 100.000 moet het parlement over het onderwerp praten. Zo'n debat zet met name de regeringspartijen D66 en ChristenUnie onder druk. Terug naar boven