sailing-dulce.nl

Logboek 2018/3 Zomer in Engeland

Falmouth (7)

Op weg naar Lands' End varen we naar de opgaande zon.
Op weg naar Lands' End varen we naar de opgaande zon.

Woensdag 11-07-2018

Gisteravond leden we mee met de Belgen, die op het WK-voetbal van Frankrijk verloren. Ze hadden zich natuurlijk nooit van de Noordelijke Nederlanden moeten afscheiden, die Belgen. Hoewel: in hoeverre zijn nationale teams nog nationaal? De globalisering heeft meegebracht dat mensen met grote verscheidenheid, ras en afkomst in nationale teams spelen. Dat lijkt me winst. Nationale teams, het slaat eigenlijk nergens meer op.

 

Vanmorgen zijn we vroeg wakker. Dat is meestal voor een grote oversteek, die we liefst zo vroeg mogelijk beginnen, zodat je niet als laatsten in de haven van bestemming moeizaam een plekje moet zoeken. Het is 6.40 uur als we de boot losmaken van de mooring waaraan we 6 dagen met plezier hingen. Het is al anderhalf uur licht, het is fris en helder, de ‘wind’ is NO Bf 1. In het westen lijkt regen te vallen uit grijze wolken boven het eiland St Agnes. We motoren de St Mary’s Sound uit. De ankerbaai aan de andere kant van Hugh Town ligt vol ankeraars: wel 30 jachten voor het maagdelijke zandstrand. Buitengaats is er wind, Noord Bf 3, de genua kan uit en dat is maar gelukkig ook, want het tij staat flink tegen. We varen in de richting van de opkomende zon (foto hierboven), maar maken slechts een SOG van 4.7 knopen. De Scillies schuiven tergend langzaam achter ons weg. Om 8 uur is de SOG nog maar 6.2 knopen, om 8.30 uur 6.4. We naderen het TSS (Traffic Separation Scheme) langs de kaap Lands’ End naar het noorden, de Ierse Zee in. Het MS ‘Dream’ nadert en is op weg naar Europoort, vertelt de AIS.

     We wisten dat we de eerste helft van de dag de tijstroom tegen zouden hebben. Daar is niets aan te doen, of je moet ’s nachts willen varen maar dat is bij ons uitgesloten. Het verschil om 9 uur is SOG 6.2 knopen en op het log 7.8 knopen. Het ligt niet aan ons. Niettemin maak je voortgang. Zee en hemel zijn grijs. Om 9.30 uur zien we de merkwaardige vuurtoren van Wolf Rock in de verte. We zien hoe het grote platform Wavewalker 1 (dat we een kleine twee weken geleden nog in Falmouth fotografeerden) door een sleepboot naar het noorden wordt getrokken. De AIS vertelt meer verhalen. Het cargoshipToreador’ passeert op ruime afstand achter ons, op weg naar Le Havre. Op 10 uur komen we bij Wolf Rock, het TSS ligt achter ons. Opeens: dolfijnen! We springen overeind en zie, de zandloperfiguur op de lijven die zich smeuïg in de golven wentelen, We zien de zandloperfiguur op hun huid, het zijn Common Dolphins. Een stuk of vier, vijf. Helaas zijn we te laat met de camera’s.

      Intussen loopt de SOG op naar 7 knopen. In de verte tekent de kaap Lands’ End zich af. De bewolking is licht, het is niet koud. Om half elf zien we de eerste tegenliggers, jachten op weg naar de Scillies. Voorbij de kaap zakt de wind vrij snel ineen tot NO 2 – 3. De genua klappert en moet ingedraaid terwijl de SOG maar 5.3 knopen is.

     12.00 uur: afgeblakte zee, wind Oost Bf 1, SOG 5.5 knopen. Opnieuw enige tegenliggers, op 15 mijlen ligt Lizards Point.

     13.00 uur: ONO Bf 1, een paar keer bruinvissen te zien, nu de zee is afgevlakt zie je een heel trage oceaandeining met een zeer lange golflengte.

     14.00 uur: Lizard Point. OZO Bf 1. SOG 7.4 knopen. Ik had tevoren uitgekiend dat we hier de tijwisseling zouden hebben. Gematigd wild water, wat rafelingen, enige kaapwind. De ‘Ice Runner’, een containerschip, passeert aan stuurboord, op weg naar Cork. We zetten onze koers op 56 graden, naar kaap The Manacles. De genua kan weer uit, SOG 7.7 knopen, dat schiet op – maar niet lang. Een paar minuten later zakt de wind in naar Zuid Bf 1. Genua in. De rest van het traject – Black Head, The Manacles en Falmouth – levert geen bijzonderheden op. Er liggen veel zeeschepen voor anker.

     16. 15 uur: Invaart Falmouth bij het rode baken bij Black Rock. In het noorden lijkt een onweersbui te hangen. Lekker laten hangen. Hoe eenvoudig is alles als je een haven eenmaal kent. Een halfuur later meren we af aan een 40-voet Nederlands X-yacht uit Boskoop aan de North Pontoon van onze favoriete Falmouth Yacht Haven. Anna is zeer content dat alles zo vreedzaam verliep. Terug naar boven