sailing-dulce.nl

Logboek 2018/2 Voorjaar naar Engeland

Hellegateiland

Dulce afgemeerd in de binnenhaven van Willemstad.
Dulce afgemeerd in de binnenhaven van Willemstad.

Woensdag 09-05-2018

Gisteren legden we in Willemstad voor een zusterschip aan, de Dutchess. Later komt het eigenaarspaar even een praatje maken. Hun boot is van 2006, een vier jaar latere lichting. Problemen met de kiel hebben ze nooit gehad; die constructiefout was in hun serie al opgelost door de fabriek.

     Rustige nacht. Vanmorgen haal ik vers brood voor een uitgebreid ontbijt. Het is iets minder warm, de wind is van oost naar west gedraaid en de wolkenloze hemel heeft een waas van heiïgheid. De aankondiging van een front en een weersomslag. We vertrokken liefst meteen, maar moeten wachten tot de papierrolletjes voor de barograaf bij Yachting Willemstad worden bezorgd. Derhalve doden we tijd met uren van lezen in de kuip en het in de gaten van de busjes van pakketbezorgers. Gefascineerd lees ik in het dikke boek van Richard Rhodes 'The Making of the Atomic Bomb' (Simon & Schuster, 1998, herdruk 2012) het verhaal van de ontdekking van het neutron in 1932 door James Chadwick, een leerling van de beroemde fysicus Ernest Rutherford. Rhodes beschrijft het zo levendig dat je het bijna meemaakt.

 

Om half vier brengt John van Yachting Willemstad de rolletjes. Na het afrekenen varen we toch nog maar af. We kunnen nog mooi de Volkeraksluis doen, zegt Anna, dan hebben we alvast één sluis gehad. Bovendien besparen we een nacht liggeld. Ruim dertig euro. IJzersterk argument. Kwart voor vier varen we af richting sluis. De doorvaarthoogten zijn 18,2 meter voor het schutten en 18,6 meter na het schutten. Reden om vóór de brug af te meren en 40 cm te zakken voor we eronder door varen. Ieder keer lijkt het nét te gaan en dat het geen onzin is, bewijst het jacht acher ons. Die schraapt met zijn marifoonantenne langs de onderkant van het brugdek. De antenne blijft zitten.

     We meren af aan het zuidelijk remmingwerk van de sluis. Daar zullen we overnachten. Morgen is het minder mooi, dan gaan we verder met windkracht 4 op de kop en het is liefst tien graden kouder. Ik kijk op de barograaf, de druk in de atmosfeer is gedurende de dag geleidelijk gezakt en geloof het of niet: het papier is precies op. Terug naar boven